A közösségi média felületeken is a legjobb marketingmódszer a szájreklám. Ennek elindításához és tudatos erősítéséhez a hálózatelemzés igen gyakorlatias módszert kínál, mely során első körben a különböző véleményvezérek beazonosítása történik.
Az ábrán látható példán a vizsgált személy (Melinda K.) kapcsolatai több fontosabb csoportra (ún. fürtre) bontható, mely a vizsgált személy kapcsolati területeinek is felfoghatók:
– egyetemi kapcsolatok (1.),
– városi kapcsolatok (2.),
– szórakozóhelyi kapcsolatok (3.),
– reggae zenei érdeklődési körbe tartozók (4.).
Az egyes csoportokat a szoftver a rendszeres, egymás közötti kommunikáció alapján képezi le és azon személyeket rendezi egymáshoz közel, akik egymással rendszeresen és magas EdgeRank-értékkel kommunikálnak.
Az ábrán a nagyobb kapcsolati tőkével rendelkező személyek nagyobb területet foglalnak el, így könnyen megállapíthatók az adott csoportban a véleményvezérek konkrét személye, míg az egyes csoportok között összekötők (ún. csomópontok) is találhatók, akik biztosítják a két, vagy több csoport közötti kommunikációt.
A kapcsolathálózatban betöltött csomópont-szerepük szerint a felhasználók ugyanis több csoportba sorolhatók:
– Normál csomópont olyan 50-200 kapcsolattal rendelkező személy, aki véleményvezéri pozíciót ugyan nem tölt be csoportjában, de biztosítja az összeköttetést a hálózat két fürtje között.
– Mega csomópontnak tekinthető azon felhasználó, amely véleményét csoportja többi tagjához nagy kiterjedéssel és nagy biztonsággal tudja eljuttatni. Ilyen például egy vállalati újságba publikáló személy.
– Szakértői csomópontnak tekintjük azon felhasználót, akit kompetenciája emel azzá, véleményét a csoport tagjai hitelesnek tekintik, véleménye sok esetben hatással van a vásárlói döntésekre.
– Szociális csomóponttá karizmájuk, habitusuk, temperamentumuk alapján válnak a felhasználók.
A Razorfish véleményvezéreknek nevezi a Rosen által csomópontoknak definiált személyeket és márkára történő hatásuk szerint három alcsoportra bontja ezeket:
– közösségi véleményvezérek (social influencers): rendszeres közösségi média látogatók, akik hozzászólásaikkal befolyással bírnak a közösség tagjaira,
– kulcsfontosságú véleményvezérek (key influencers): olyan ismertebb közösségi média platformokon publikáló egyének, akik az átlagosnál erőteljesebb befolyással bírnak a közösség tagjaira,
– közvetlen véleményvezérek (peer influencers): olyan – jellemzően ismerősök, barátok köre – akik az adott fogyasztóhoz legközelebb állnak és befolyásolják a véleményét.
A kapcsolathálózatok megismerése és tudatos használata a közösségi média marketing szakemberek számára igen fontos eszköz, mivel a közösségi média felületeken megfogalmazott és a véleményvezéreket megcélozó üzenetek könnyen és hatékonyan továbbíthatók.