Közösségi média mindenkinek

Mi fán terem a hashtag?

hashtag3-cc.jpgA hashtag-eket először az IRC chat-en használták a csoportok és a témák valamint az egyéni, ám mégis bizonyos csoportok érdeklődésére számot tartó üzenetek megkülönböztetésére és azonosítására. Ez a funkció inspirálta Chris Messina-t, hogy a Twitteren is hasonló elvben gondolkodjon és létrehozza a mai értelemben használt hashtag-eket.

A világtörténelem első ilyen hashtaget tartalmazó mondata pedig az alábbi volt 2007. augusztus 23-án (@factoryjoe-tól, azaz Chris Messina-tól): how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?

A korai hashtaggelés kiemelkedő alakjának – milyen jó történelmi síkra emeljük, kedves Olvasó, a címkézés használatát, nem? – a San Diego webfejlesztő cég vezetőjét, Nate Ritter-t tekintjük, aki a #sandiegofire hashtag-et hozta létre. Ekkor azonban még nem volt neve a „gyereknek”. A „névadó ünnepség” 2007. augusztus 26-án következett be, amikor Stowe Boyd blogjában a „Hash Tags = Twitter Groupings” című bejegyzést elkövette. Az igazi áttörést 2009. július elseje hozta a hashtag-történelemben, amikor a Twitter keresési algoritmusába felvette és hiperlinkként kezdte el a kezelni a hashtagekből eredő találatokat. 2010-ben a népszerű hashtageket rangsorolva megalkották és a kezdőoldalon elhelyezték a Twitter trendi topikjait, s innentől pedig nem volt megállás.

Jelenleg címkével legjellemzőbben embereket (sztárokat, celebeket), témákat, témaköröket, nemzeti ünnepeket, helyszíneket és márkákat látnak el. A címkézés lényege, hogy az adott kulcsszó elé egy dupla keresztet helyez el az illető (pl. #címke). A hashtag esetében fontos, hogy a visszakereshetőség megkönnyítése érdekében ne tartalmazzon ékezetet, speciális karaktert és lehetőség szerint egy szóból, vagy egybeírt szavakból álljon.

Címkézés esetén érdemes a témával összefüggő, az emberek által leggyakrabban használt kulcsszót megadni, de ha valaki például a barátaival szeretne egy speciális kommunikációs csatornát létrehozni, egyedi hashtag-et érdemes kitalálni és használat előtt erről értesíteni a csoporthoz, üzenetfolyamhoz kapcsolódni kívánókat.

Adott hashtag-re rákeresve az adott oldalon lévő összes ilyen címkével ellátott poszt, bejegyzés megjelenik. A címkézésnél ezért érdemes figyelni az adatvédelemre. Ha címkéket használunk nem nyilvánosságra szánt bejegyzéseknél, a címkén keresztül csak azok fognak rátalálni keresés esetén is bejegyzésünkre, akik az eredeti beállítások szerint is láthatják a bejegyzést, tehát a címkékhez tartozó keresési megjelenítések minden egyes ember számára egyediek lesznek.

Hashtaget a fotómegosztást lehetővé tevő Instagram-on 2011 óta, míg a Facebook-on 2013. júniusa óta használhatunk, de a felhő technológiának (cloud computing) köszönhetően a hashtag-gel megjelölt, feltöltött és nyilvánosan is visszakereshető adataink közösségi megosztását, s így a tudásmegosztást is könnyíti.

Nézd meg, hogyan címkézz!

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!